Jeśli jesteś na początku Twojej drogi do założenia sklepu internetowego, ten artykuł będzie bardzo pomocny. Znajdziesz poniżej check-listę, która pozwoli Ci się dobrze przygotować do procesu tworzenia Twojego sklepu internetowego (np. we współpracy z agencją). I o niczym już nie zapomnisz, a w razie potrzeby zawsze możesz do poniższej listy wrócić 🙂

 

Domena

Twój sklep musi mieć swoje miejsce w sieci. Tak, jak dla sklepu stacjonarnego wybiera się dobry lokal, tak samo dla Twojego sklepu online musisz wybrać domenę, czyli nazwę w sieci, pod którą klienci będą mogli odnaleźć Twój sklep. Kiedyś była moda na nazwy dobierane pod pozycjonowanie jak np. ksiazki.pl, opony.pl, garnki.pl itp. itd. Gdy domena z rozszerzeniem .pl była już zajęta, zostawała opcja z .com.pl. itd.
Teraz gdy rynek domen jest już rozwinięty i wiele podstawowych nazw jest już pozajmowanych, prawdopodobnie lepiej wyjdziesz, jeśli pójdziesz w kierunku nazwy własnej.
Pamiętaj, że nazwa może mieć max. do ok. 63 znaków i musi być bez polskich ogonków. Aha i przy okazji uważaj, żeby po ich obcięciu nie został Ci np. kwiatek w postaci: babskikat.pl 🙂

 

 

Serwer

Gdy już masz swoją domenę musisz znaleźć dla niej przestrzeń, czyli właśnie serwer. Taki magazyn, w którym będzie znajdowała się zawartość Twojego sklepu, materiały (teksty, grafika, pliki itp.) oraz dane Twoich klientów. Na serwerze możesz też uruchomić pocztę e-mail, poprzez którą będziesz obsługiwać zamówienia i kontakt z klientami w Twoim sklepie. W zależności od potrzeb na rynku mamy do wyboru:

hosting – czyli serwer współdzielony. Jest to tańsza opcja, dobra dla początkujących sklepów, aby obniżyć próg wejścia i początkowe koszty. Oczywiście niższa cena hostingów ma swoją przyczynę. Hosting – nomen omen – współdzielony oznacza, że z jednego serwera korzysta przykładowo kilkuset właścicieli sklepów. Moce hostingów i przydzielane Ci zasoby serwera w związku z tym są mniejsze, co przekłada się np. na to, że Twój sklep może działać wolniej, a w gorących okresach (np. okres świąteczny w większości branż) Twój sklep może nawet nie podołać tak dużej obsłudze klientów i po prostu paść.

 

serwer VPS– to wyższy poziom, twój własny wirtualny serwer. Czyli kupujesz wydzielony kawałek na serwerze dla siebie i możesz nim dosyć elastycznie zarządzać. Vps to większe zasoby serwerowe oraz lepsze opcje dopasowania działania serwera do potrzeb Twojego sklepu, a zatem większa moc i możliwości.

 

serwer dedykowany – to serwer premium, idealny dla sklepów z dużymi potrzebami i dużym ruchem. Serwer dedykowany, jak sama nazwa wskazuje, to serwer wyłącznie dla Ciebie. Jest odseparowany od innych klientów, a jego zasoby są w pełni przeznaczone dla Twojego sklepu. Taki serwer jest też najbardziej elastyczny w kwestii dopasowania go do konkretnych potrzeb Twojego sklepu.

A zatem jeśli jesteś początkujący, zakładasz nowy sklep i będziesz go rozwijać organicznie – hosting będzie wystarczający.
Jeśli zakładasz średnich rozmiarów sklep, przykładowo masz już sklep stacjonarny, który wprowadzasz do sieci i masz na start kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, bądź masz w planach po wystartowaniu sklepu zrobić kampanię reklamową z dużym budżetem, wtedy wybierz co najmniej serwer vps.
A jeśli otwierasz duży sklep online z dużymi potrzebami na start – wybierz serwer dedykowany, który po odpowiedniej konfiguracji będzie w stanie to obsłużyć.

 

 

Logo

Logo to Twoja wizytówka, pierwsza styczność klienta z Twoją marką. Dobrze zaprojektowane, buduje odpowiednie skojarzenia oraz połączenia w głowie Twojego klienta. Ważne, aby logo było nie tylko artystyczną wizją Twojego sklepu, ale żeby miało też biznesową głębię i spełniało rolę marketingowo-sprzedażową. W dobrych agencjach podczas pracy nad logotypem klienta oprócz speca od grafiki, pracuje również marketer, który dba o tę właśnie część projektu.
Podsumowując – logotyp to niezbędny element Twojego sklepu i dobrze, abyś zaplanował go na dłuższy czas, ponieważ oprócz tego, że pojawi się na stronie Twojego sklepu, prawdopodobnie umieścisz je również w mailach, social media, na banerach reklamowych, być może również na produktach, opakowaniach, wizytówkach i ulotkach. Także dla dobra Twojej kieszeni, ważne aby zrobić to raz, a porządnie 🙂

 

 

Layout sklepu i UI&UX

Idziesz ulicą i przechodzisz obok sklepu z ubraniami. Pierwsze na co zwracasz uwagę, to brudne mazy na szybie witryny sklepowej oraz co najmniej tygodniowy brak kontaktu z wodą. Na górze szyld z informacją o letniej promocji 2018, poniżej o Twoją uwagę walczy kilka banerów („promocja -25%!”, „Wyprzedaż sezonowa!”, „zniżka 5% dla stałych klientów”). Gdy przebijasz się wzrokiem głębiej dostrzegasz gdzieś pomiędzy plamami błota na szybach dwa manekiny. Na jednym brakuje dolnej części garderoby, drugi ma nienaturalnie wygięte ręce, na których jak worek ziemniaków prezentuje się „najnowsza” kolekcja koszul damskich. Wszystko w akompaniamencie kurzu na podłodze, papierków i niezadbanego dywanu pamiętającego poprzednią epokę. Jeszcze tylko sięgasz wzrokiem na poobijane schody rozpaczliwie wołające o remont oraz odrapaną balustradę i odchodzisz w poszukiwaniu innego sklepu.
Dokładnie tak samo dzieje się w sieci. Zamiast szyldów, zasypuje Cię masa banerów i okienek z informacjami o najnowszej kolekcji, promocji, rodo i polityce prywatności, a ty nie nadążasz z ich zamykaniem.
Zamiast brudnej witryny sklepowej, widzimy przestarzałe, nieresponsywne layouty sklepów.
Zamiast niezadbanej ekspozycji sklepu – źle rozmieszczone, nierówno poukładane produkty, nienaturalnie porozciągane grafiki prezentujące produkty, ledwie widoczne ceny oraz trudno dostępne opisy i szczegóły produktów ( o ile w ogóle są dostępne).
Zamiast groźnie wyglądających schodów, mamy mało intuicyjne menu oraz totalny brak architektury poruszania się po sklepie, gdzie każde kliknięcie w głąb sklepu jest jedną wielką niewiadomą.
Zamiast przyjemności, jest udręka. Jeśli już korzystasz z usług sklepu, to chcesz jak najszybciej zakończyć zakupy, zamiast z przyjemnością je kontynuować.
Tak, tak, a zatem layout (czyli układ oraz wygląd wizualny Twojego sklepu), a także UI (czyli interfejs użytkownika – np. menu) i UX (czyli doświadczenie użytkownika w trakcie korzystania) są szalenie ważne. To one decydują o jakości pierwszego kontaktu z naszą firmą w momencie, gdy klient już nam zaufał. I albo z nami zostanie, albo poirytowany ucieknie do konkurencji, która zapewni mu lepsze doświadczenie i większą przyjemność z korzystania.

 

 

Sklep i kwestie prawne

Aby założyć sklep internetowy, nie musisz mieć co prawda działalności gospodarczej, ale aby móc później w nim sprzedawać, niezbędne jest prowadzenie ewidencji sprzedaży. Sam wybór formy opodatkowania oraz dokumentów (faktura/paragon) należy do Ciebie. Także sklep internetowy jest taką samą firmą, jak sklep w galerii handlowej, tyle tylko, że odbywa się online.
Ponadto Ty jako właściciel sklepu musisz zapewnić w nim standardy wymagane obecnie przez prawo. I w związku z tym, musisz:

– posiadać regulamin sklepu – w którym określisz zasady kupowania w sklepie oraz korzystania z niego,
– dostosować sklep pod RODO – Ty jako właściciel sklepu odpowiadasz za gromadzone przez sklep dane klientów. Dlatego musisz poinformować ich o tym, jakie ich dane są zbierane (podczas zakupów, zapisu na newsletter, czy wypełniania formularza kontaktowego). Musisz w swoim sklepie posiadać informację o polityce prywatności oraz ciasteczkach. Dzięki temu Twoi klienci mają dostęp do informacji, w jaki sposób ich dane osobowe są przez Ciebie gromadzone i przetwarzane.

Certyfikat SSL
Ponadto w sklepie internetowym obowiązkowo powinieneś posiadać certyfikat SSL dla Twojej domeny, dzięki któremu dane, jakie są w Twoim sklepie zbierane od klientów w trakcie ich przesyłania będą odpowiednio zabezpieczane.

 

 

Księgowość

Kolejny aspekt prowadzenia sklepu internetowego to księgowość. Jako sprzedawca masz obowiązek ewidencji sprzedaży.
Warto to jak najbardziej zautomatyzować – faktury mogą być generowane automatycznie podczas składania zamówień przez klientów, a następnie zbiorczo wysyłane do Twojej księgowej. Powinieneś zapytać, jakie rozwiązania w tym zakresie oferuje agencja, z którą chcesz nawiązać współpracę. Z doświadczenia wiemy, jak bardzo ułatwia to późniejsze zarządzanie sklepem.
Dodatkowo powinieneś zwrócić uwagę na to, czy w sklepie jest możliwość elastycznego dostosowania pod kątem stawek podatkowych. Musisz mieć możliwość swobodnego wyboru odpowiedniej stawki podatkowej vat (23%, 8%, 5%, czy 0) dla Twoich produktów.

 

 

Płatności

Płatności w sklepie, jak wiadomo, pojawić się muszą. Od najprostszej formy, jak płatność za pobraniem, czy tradycyjny przelew bankowy, przez przelewy online, płatności kartą, aż po wdrożenie płatności ratalnych, czy subskrypcyjnych.
Na start zazwyczaj potrzebne będzie Ci wdrożenie płatności elektronicznych z jednym operatorem np. payU, dotpay, tpay, przelewy24, czy PayPal.
Reszta zależy od Twojej branży. Być może potrzebujesz sprzedawać produkty na raty, albo w formie płatności rekurencyjnych (cyklicznych np. comiesięcznych).

 

 

Wysyłka

Jeśli w Twoim sklepie będziesz sprzedawać produkty fizyczne, konieczne będzie zadbanie o część logistyczną, w tym wysyłkę towaru do klienta.
Na rynku istnieje wielu operatorów, z którymi możesz nawiązać współpracę (jak choćby Poczta Polska, kurierzy, jak: InPost, DHL, UPS, DPD, GLS, czy FedEx), bądź zamiast podpisywać umowę z każdą firmą kurierską z osobna, możesz również skorzystać z operatorów, którzy integrują wiele firm przewozowych na raz, jak np. Furgonetka.
Po wybraniu odpowiedniej metody wysyłki Twoich paczek, pozostaje zlecić integrację ich systemu z Twoim sklepem. Dobre agencje z reguły zapewniają integrację z wieloma firmami kurierskimi.

 

***

 

I to są fundamentalne elementy, o które musisz zadbać podczas zakładania sklepu internetowego. Reszta zależy od branży i Twoich konkretnych potrzeb.
Gdy podstawowe aspekty będziesz miał określone, przyjdzie czas na wzbogacanie Twojego sklepu o kolejne komponenty jak np. newsletter, czat obsługi klienta, rabaty, kupony, moduły promocji, blog, programy lojalnościowe, programy afiliacyjne, pozycjonowanie, marketing automation, reklama, integracja z social media, integracja z allegro, z subiektem, z porównywarkami cenowymi i wiele, wiele innych rozwiązań e-commerce, które pozwolą Ci prężnie rozwijać Twój sklep internetowy oraz podnosić skalę i wyniki sprzedażowe online.